ارتودنسی شفاف (نامرئی)

ارتودنسی شفاف (نامرئی)

گاها پیش می آید که به علت ژنتیک و یا عوامل خارجی دیگر، فک و دندان ها دچار نامرتبی گردند. مثلا فک بالا کمی جلو تر از حالت طبیعی باشد و دندان ها به شکل خرگوشی دیده شوند. حتی ممکن است به علت به موقع کنده نشدن دندان های شیری، دندان های اصلی روی هم افتاده باشند و یا فاصله ای در بین آنها مشاهده گردد. اکثر افراد این موارد را جزو مشکلات اساسی می پندارند و در واقع این مشکلات موجب نازیبا بودن طرح لبخند فرد می شوند. به همین علت دندانپزشکان روشی با نام ارتودنسی را به مراجعه کنندگان خود ارائه می دهند که برای رفع این مشکلات و ساخت طرح لبخند مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله ما در مورد ارتودنسی شفاف یا ارتودنسی نامرئی صحبت خواهیم کرد در ادامه با ما همراه باشید. 

انواع ارتودنسی

ارتودنسی برای رفع نامنظمی های دندان ها و مشکلات فکی مورد استفاده قرار می گیرد و چون باید در آن ذره ذره دندان را حرکت داد، مدت زمان زیادی باید آن را در دهان قرار داد که این موضوع برای همه جالب نیست. در ادامه به برخی از انواع ارتودنسی اشاره خواهیم کرد. 

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت در دهان ثابت خواهد بود. یعنی در همان ابتدا توسط دندانپزشک، دستگاه در دهان گذاشته میشود و تا درمان نهایی از دهان خارج نخواهد شد. در این روش، براکت ها بر روی دندان ها نصب میشوند و سپس سیم ارتودنسی توسط کش های کوچک به براکت ها متصل میشود و دندان ها تنظیم میشوند و در هر ماه باید حتما به دندانپزشک برای تغییر حالت دندان ها مراجعه کرد. 

ارتودنسی متحرک 

ارتودنسی متحرک نوع دیگری است که برای افرادی که نمی خواهند به طور مداوم دستگاه را در دهان خود نگاه دارند مناسب است. اما در این روش فرد باید احتیاط بیشتری کند و از برداشتن آلاینرها به مدت بالا خودداری کند و از خوردن هر گونه غذایی با آنها خودداری کند و حتما هر بار دستگاه را برداشته و دندان ها و دستگاه را کاملا تمیز نماید. 

ارتودنسی شفاف یا نامرئی

این نوع ارتودنسی همانطور که از نامش پیداست به شکل نامرئی است و برای افرادی که علاقه به دیده شدن دستگاه ارتودنسی تود ندارند مناسب است. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری در این زمینه به شما ارائه نماییم. 

ارتودنسی شفاف چیست؟

یکی از انواع ارتودنسی ها، ارتودنسی شفاف است. که روش سه حالت متفاوت دارد که دو حالت آن جزو دسته ارتودنسی ثابت محسوب می شوند و یک حالت دیگر مربوط به گروه ارتودنسی متحرک می باشد. در ارتودنسی نامرئی، سیم ها دیده نمی شوند و بسته به نوع انتخاب فرد می توان از براکت استفاده کرد یا اصلا از آن بهره نبرد. براکت ها نگین هایی هستند که بر روی دندان ها قرار می گیرند و سپس سیم های ارتودنسی به آنها متصل میشوند. ارتودنسی نامرئی به علت اینکه در دهان اصلا دیده نمیشود یکی از پرطرفدارترین انواع این عمل زیبایی به حساب می آید. 

انواع ارتودنسی شفاف

همانطور که اشاره کردیم این نوع ارتودنسی به چند نوع دیگر تقسیم میشود و تشخیص آنکه کدام مورد برای مراجعه کننده بهتر است به دست دندانپزشک متخصص ارتودنسی خواهد بود. در ادامه به انواع ارتودنسی نامرئی خواهیم پرداخت. همراه ما باشید. 

ارتودنسی لینگوال

در این نوع براکت های ارتودنسی در پشت دندان و در داخل حفره دهانی قرار می گیرند و به همین علت قابل مشاهده توسط سایرین نیستند. البته این روش از نظر دندانپزشکان توصیه نمیشود. چرا که برای فرد مشکلاتی در فضای داخلی دهان و مزاحمت هایی برای زبان به وجود می آورد. اما با توجه به نظر مراجعه کننده و دندانپزشک می توان از این روش برای ارتودنسی دندان ها بهره برد.

ارتودنسی با براکت شفاف

این براکت ها کاملا شفاف هستند و هنگامی که بر روی دندان ها قرار می گیرند قابل رویت توسط دیگران نیستند. به همین علت بسیار پرطرفدار از سایر روش ها هستند‌. البته در این روش هر چند هفته یک بار باید براکت ها تعویض شوند و بیمار باید در صورت بروز هر مشکلی به دندانپزشک خود مراجعه کند. این روش کمترین درد را دارد و بسیار زود فرد به وجود آن در دهان خود عادت می کند. 

ارتودنسی با براکت همرنگ دندان

نوع دیگری که در آن براکت ها همرنگ دندان ها در نظر گرفته میشوند و توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی بر روی دندان ها نصب میشوند. جنس این براکت ها، عموما از سرامیک و یا پلاستیک خواهد بود. 

این روش یکی از پرطرفدارترین روش ها است که از استحکام و زیبایی بالایی برخوردار است و در دندان دیده نمیشوند و برای تمام ناهنجاری هایی که توسط ارتودنسی قابل درمان هستند، مناسب است. به همین علت بسیار پرطرفدار هستند. 

ارتودنسی بدون سیم

این نوع از ارتودنسی در آزمایشگاه و توسط متخصصین با دستگاه آماده میشود و برای هر فرد به طور اختصاصی طراحی می شود‌. بجای سیم از براکت های شفاف مخصوص دندان استفاده میشود.

سن مناسب برای ارتودنسی شفاف چند است؟

برای تمام ارتودنسی ها، سن مناسب ۸ تا ۱۳ سال خواهد بود و از این سنین می توان شروع به ارتودنسی و اصلاح نامنظمی ها و ناهنجاری ها کرد. اما تنها این سنین برای ارتودنسی مناسب نیستند و بعد از ۱۳ سالگی و تا زمانی که فک و دندان ها قابلیت بازسازی داشته باشند افراد می توانند از این روش درمانی بهره ببرند. 

ارتودنسی نامرئی برای چه افرادی مناسب است؟ 

این روش برای تمام افرادی که علاقه ای به دیده شدن ارتودنسی در دهان خود ندارند مناسب است. افراد زیادی هستند که دوست ندارند چندین سال با ظاهری که توسط سیم های ارتودنسی خدشه دار شده است در اماکن عمومی ظاهر شوند. به همین علت این روش می تواند بهترین راه حل برای لین افراد باشد. اما به طور کلی ارتودنسی شفاف برای افراد زیر مناسب است.

  • افرادی که دندان های نامرتب دارند
  • افرادی که دچار نامنظمی دندانی هستند
  • کسانی که دندان های متراکم دارند
  • کسانی که فضای بین دندانی زیادی دارند
  • برای کسانی که دندان خرگوشی دارند
  • برای جلو زدگی فک بالا
  • ناهنجاری های فکی و ….

آیا استفاده از ارتودنسی شفاف موجب پوسیدگی دندان ها میشود؟

خیر به علت اینکه براکت ها و آلاینرها قابل برداشتن هستند و می توان به راحتی بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد، این دندان ها دچار پوسیدگی نمیشوند. اما اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود امکان پوسیدگی دندان وجود دارد. 

آیا هزینه ارتودنسی نامرئی از ارتودنسی های ثابت بیشتر است؟ 

بله ساخت براکت از شیشه شفاف و یا سرامیک نسبت به براکت های فلزی هزینه برتر خواهد بود و به همین علت این روش هزینه بالاتری نسبت به سایر روش ها دارد. 

آیا این روش بازگشت دارد؟ 

اگر دوره درمانی کامل و به درستی انجام شود، این روش بازگشت ندارد. در واقع استخوان ها موقعیت مناسب خود را پیدا می کنند و در همان موقعیت ثابت می مانند و به راحتی به حالت قبل خود باز نمی گردند. 

 

ارتودنسی شفاف یا نامرئی