عصب کشی (پالپ تراپی)

عصب کشی (پالپ تراپی) دندان شیری

عصب کشی از راه های کاهش درد دندان می باشد. وقتی آسیب به پالپ دندان برسد درد زیادی شروع می شود که باید عصب کشی کرد. کودکان تحمل درد ندارند و در صورتی که درد دندان به سراغ کودک آمد بهتر است سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید و بنا به تشخیص دندانپزشک کودکان بهترین راه را برای رفع درد انجام دهید. در این مقاله به چگونگی عصب کشی دندان کودکان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

دندان درد کودکان

قبل از پیشرفت علم دندانپزشکی در صورت بروز پوسیدگی و درد دندان، دندان پوسیده کشیده می شد ولی امروزه اصلا کشیدن دندان شیری توصیه نمی شود و ترمیم آن انجام می گردد که به منظور بهبود عمل جویدن و رویش بهتر دندان اصلی می باشد. پس باید برای کاهش درد ابتدا عصب کشی دندان انجام شود و سپس دندان با کمک مواد پر کننده ترمیم گردد.

دلایل مهم دندان درد در کودکان

از جمله دلایل شایع دندان درد در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

دندان در آوردن

در برخی کودکان بیرون آمدن دندان جدید با درد همراه است و راه درمانی ندارد و بعد از مدتی (بعد از رویش دندان) درد آن از بین می رود. برای تسکین این درد از درمان های خانگی می توان استفاده نمود.

پوسیدگی دندان

کودکان به دلیل خوردن زیاد شکلات و دیگر تنقلات و مسواک نزدن زیاد دچار پوسیدگی دندان می شوند. به طور کلی پوسیدگی دندان در اثر تجمع باکتری ها در پلاک دندان می باشد که موجب پوسیدگی ریشه دندان و آبسه می شود. البته با ترمیم دندان در دندانپزشکی می توان پوسیدگی دندان را برطرف کرد.

شکستگی دندان

لق شدن و شکستگی دندان با درد شدید همراه است و در صورت بروز چنین اتفاقی سریعا به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید.

گیر کردن غذا بین دندان ها

در صورتی که نخ دندان و مسواک زدن به موقع انجام نشود غذای باقی مانده در لای دندان ها، درد لثه و دندان را در پی دارد.

بیماری لثه

بیماری لثه نیز بسیار شایع می باشد و درد زیادی ایجاد می کند که ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. التهاب، تورم،و خونریزی از جمله نشانه های بیماری لثه می باشد.

برای رفع این دردها یک سری درمان های موقتی را پیشنهاد دادیم ولی بهتر است در صورت پوسیدگی دندان، التهاب و  بیماری لثه حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و با تشخیص درست درمان صحیح صورت گیرد.

موارد قبل از عصب کشی

قبل از عصب کشی موارد زیر باید سنجیده شود تا دندانپزشک از کشیدن دندان شیری یا عصب کشی دندان مطمئن شود.

  • سن کودک
  • موقعیت دندان آسیب دیده
  • حال عمومی کودک
  • میزان آسیب یا عفونت
  • زمان افتادن طبیعی دندان شیری
  • تحت تاثیر قرار گرفتن لثه یا استخوان

عصب کشی دندان کودکان

برای درمان عصب باید عصب کشی دندان انجام گیرد. برای دندان های شیری ابتدا قسمت آسیب دیده دندان باید خارج گردد و سپس روی سطح مواد دارویی ریخته می شود که برای جلوگیری از عفونت صورت می گیرد. این نوع درمان یک درمان اندودنتیک می باشد.

چگونگی انجام عصب کشی دندان کودکان

در ابتدا باید عکس رادیوگرافی انجام شود و سپس با بی حسی موضعی پوسیدگی دندان برداشته می شود‌. اگر فقط تاج دندان دچار التهاب شده باشد ابتدا عصب تاجی خارج می گردد و سپس خمیرهای مخصوص قرار داده می شود و ترمیم و روکش در آخر اجرا می شود‌. در صورتی که پوسیدگی به ریشه دندان رسیده باشد باید غصب ریشه دندان را با ابزار مخصوص دندانپزشکی خارج کرد و داخل ریشه و تاج دندان را با خمیر مخصوص پر کرد. سپس ترمیم یا روکش انجام داد. با توجه به عکس رادیوگرافی تعداد جلسات دندانپزشکی مشخص می گردد.

نکات مهم

دندان های شیری نیز دارای عصب هستند و همانند دندان های دائمی ریشه دارند. پس باید ابتدا عصب کشی صورت گیرد و سپس با مواد پر کننده ترمیم یا روکش گردند.

در صورت کشیدن دندان و ایجاد فضای خالی، دندان های دیگر از حد خود تجاوز می کنند و به سمت فضای خالی حرکت می کنند.

دندان دائمی در زیر دندان پر شده می روید و دندان شیری پر شده خارج می گردد‌.

در صورت خرابی دندان ها کودک به خوبی غذا نمی خورد و ویتامین ها را دریافت نمی کند و روز به روز ضعیف تر خواهد شد.

بعد از انجام عصب کشی برای کاهش درد از مسکن ها استفاده نمایید‌.

هزینه عصب کشی دندان کودکان

هزینه عصب کشی به میزان پوسیدگی و خرابی دندان کودک شما بستگی دارد و نسبتا کمی بالاست اما در مقابل دردی که کودک شما تحمل می کند هزینه بالایی ندارد.

جمع بندی نهایی

در زمان های گذشته وقتی درد دندان به سراغ کودک می آمد آن را می کشیدند که عوارض زیادی داشت که می توان به تغذیه نادرست و نجویدن درست غذا، پیشروی دندان های دیگر در فضای خالی دندان و … اشاره کرد. اما در حال حاضر دندانپزشک متخصص کودکان دندان های شیری را عصب کشی و سپس پر می کنند و همزمان با رویش دندان دائمی، دندان شیری پر شده می افتد.

برای عصب کشی دندان در ابتدا عکس رادیو گرافی از دندان گرفته می شود و سپس دندانپزشک با تزریق بی حسی موضعی کودک را برای عصب کشی آماده می کند. در صورتی که عصب تاج دندان فقط آسیب دیده باشد بعد از خارج کردن عصب تاجی خمیرهای مخصوص قرار داده می شود و سپس ترمیم و روکش صورت می گیرد. همچنین در صورتی که پوسیدگی ریشه را درگیر کرده باشد باید کانال ریشه را پاکسازی نمود و بعد از قرار دادن خمیر مخصوص مواد پر کننده در آخر دندان را روکش کرد. توجه کنید که دندان شیری نیز عصب دارد و باید حتما عصب کشی انجام گردد.

عصب کشی دندان کودکان