چرا نخ دندان کشیدن برای دندان های کودک مهم است؟

اهمیت نخ دندان برای کودک

یکی از امور مربوط به سلامتی دهان و دندان در افراد که علی الخصوص در رابطه با کودکان اغلب نادیده گرفته می شود، نخ دندان کشیدن است. اهمیت نخ دندان برای کودک بسیار بالاتر از آن چیزی که است احتمالا امروز در ذهن دارید. در ادامه در این رابطه بیشتر توضیح می دهیم.

اهمیت نخ دندان برای کودک

اکثر افراد از بس برایشان تکرار شده است، اهمیت مسواک زدن حداقل دو بار در روز را به خوبی دریافته‌اند، اما شاید در رابطه با اهمیت نخ دندان کمتر توضیح داده شده است. در واقع از آنجایی که مسواک زدن به تنهایی تمام پلاک دندان های کودک را از بین نمی برد، نیاز به نخ دندان حس می شود. نخ دندان محل های صعب العبور بین دندان ها و زیر لثه ها را هم حتی تمیز می کند.

بسیاری از والدین خیلی به نخ دندان کشیدن برای کودکان اهمیت نمی دهند یا اگر هم اهمیت می دهند نمی دانند چه زمانی باید شروع کنند. درباره نحوه نخ دندان کشیدن و زمان شروع آن پیشنهاد می کنیم مطلب نخ دندان کشیدن برای کودک را مطالعه نمایید.

در ادامه چند نکته مفید در مورد اهمیت نخ دندان برای کودک آورده شده است.

چرا نخ دندان برای دندان شیری اینقدر مهم است؟

نخ دندان با تمیز کردن قسمت هایی از دندان که مسواک نمی تواند آن ها را تمیز کند، مانند بین دندان ها، باعث از بین رفتن ذرات غذا و پلاک دندانی شده و به جلوگیری از پوسیدگی بین دندانی، پیشگیری از بوی بد دهان و مهم تر از همه به جلوگیری از دچار شدن کودک به بیماری های لثه مربوط به کودکان کمک می کند.

هنگام نخ دندان کشیدن کودکم چه انتظاری باید داشته باشم؟

اگر تاکنون برای کودکتان نخ دندان نمی کشیدید، یکی دو بار اولی که این عمل را انجام می دهید، ممکن است لثه کودک دچار خونریزی شود که نگران کننده نیست. اما اگر این اتفاق ادامه داشت، احتمال دارد نشانه التهاب لثه باشد که نیازمند مراجعه به دندانپزشک اطفال می باشد.

هرچه بیشتر دندان های کودکتان را نخ بکشید، خونریزی کمتری در روزهای آتی خواهید دید. کودک در ابتدا احتمال دارد شکایت کند که نخ دندان کشیدن برای او دردآور است، اما شما باید بدانید که هر چقدر که نخ دندان کشیدن به یک عادت روزانه برای او تبدیل می شود، این علائم بیشتر محو می‌شوند.

چند نکته مفید برای شروع چیست؟

به یاد داشته باشید که صبور و انعطاف پذیر باشید. سعی کنید روشی را که برای فرزندتان بهتر عمل می کند پیدا کنید تا نخ دندان کشیدن را برای او به یک عمل سرگرم کننده تبدیل کنید!

اگر کودک شما در درک مفهوم نخ دندان کشیدن مشکل دارد، از او بخواهید که نخ دندان کشیدن شما را تماشا کند! به کودک خود توضیح دهید که چرا نخ کشیدن کاری است که او باید به طور مداوم انجام دهد. اگر در ابتدا سخت است، ناامید نشوید. اگر تازه شروع کرده اید، نخ دندان کشیدن حتی برای فقط یکی از دندان ها در شب های اول گامی بسوی تبدیل آن به یک عادت است.

هنگامی که کودک شما به سن 8 تا 10 سالگی رسید و مهارت دستی کافی پیدا کرد، باید خودش آماده نخ دندان کشیدن باشد!

ما امیدواریم که این مطلب و توضیحی که ما درباره اهمیت اهمیت نخ دندان برای کودک دادیم شما را تشویق کند که به نخ کشیدن دندان‌های فرزندانتان در هر شب ادامه دهید، زیرا به فرزندانتان کمک می‌کنید تا عادت‌های سالمی داشته باشند که تا آخر عمر باقی خواهند ماند.

پیام بگذارید