بهترین راه برای محافظت از دندان های کودک در حین ورزش

بهترین راه برای محافظت از دندان های کودک در حین ورزش

آیا می دانستید که سالانه بیش از 7 میلیون مصدومیت در کودکان 5 ساله اتفاق می افتد؟ آیا می دانستید کودکی که از محافظ دهان استفاده نمی کند، 60 برابر بیشتر در معرض آسیب های ورزشی قرار می گیرد؟ با این حال، طبق آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا، 67 درصد از والدین اعتراف کردند که فرزندانشان در طول ورزش از محافظ دهان استفاده نمی کنند. هر بار که کودک دلبند شما در یک ورزش که احتمال برخورد در آن وجود دارد، شرکت می کند در خطر شکستن فک یا شکستگی دندان قرار می گیرد. شکستگی دندان علاوه بر اینکه نیاز به ترمیم دندان دارد،  کودک نیز درد زیادی را متحمل می شود. از این رو بهتر است از چنین اتفاق ناخوشایندی جلوگیری نمایید و اقدامات احتیاطی ایمنی را در نظر داشته باشید. در ادامه این مطلب، ما به شما بهترین راه برای محافظت از دندان های کودک در حین ورزش را معرفی می کنیم.

 

محافظ های دهان یا mouthguards

استفاده از محافظ های دهانی یا mouthguards، می‌تواند در جلوگیری از آسیب به دندان‌ها و لثه‌ها کمک کند. این وسیله محافظ، در مقابل ضربه‌ها و تصادفاتی که ممکن است در حین فعالیت‌های ورزشی رخ دهد، دندان‌ها را محافظت می‌کند و می‌تواند از شکستگی و آسیب‌های دندانی جلوگیری کند. همچنین، استفاده از این نوع محافظ می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به مشکلاتی مانند شکستگی‌های فک و کاهش خطر آسیب‌های جدی در ناحیه دهان و صورت کودکان کمک کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که در هنگام شرکت در فعالیت‌های ورزشی مختلف، به خصوص ورزش‌هایی مانند فوتبال یا هاکی که خطر آسیب به دندان‌ها بیشتر است، از محافظ استفاده شود.

اگر دندان کودک شکست، چه کنم؟

در صورت شکستن دندان کودک، نیاز است که اقداماتی برای مراقبت از وضعیت دندان و جلوگیری از مشکلات بیشتر انجام شود. در اینجا چند مرحله برای مراقبت و درمان دندان کودک پس از شکستن آمده است:

سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید: اگر دندان کودک شکست، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا وی بتواند میزان آسیب را ارزیابی کرده و برنامه درمانی متناسب را تعیین کند.

حفاظت از دهان کودک: در صورتی که قسمت شکسته‌شده‌ی دندان تیز است، می‌توانید یک دستمال یا گاز پنبه را بر روی آن قسمت از دندان بگذارید تا دهان از صدمات بیشتر محافظت کنید.

کنترل خونریزی: در صورت خونریزی، می‌توانید با قرار دادن یک الیاف نرم و تمیز بر روی محل شکستن، خونریزی را کنترل کنید.

از دست زدن به محل شکستگی خودداری کنید: اطمینان حاصل کنید که کودک از دست زدن به محل شکستگی خودداری کند تا از وارد شدن آلودگی یا مشکلات دیگر جلوگیری شود.

پیدا کردن و نگهداری قطعه ی شکسته شده ی دندان: سعی نمایید قطعه ی شکسته شده ی دندان را پیدا کرده و آن را در شیر قرار دهید و دندانپزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید. گاها از قطعه ی شکسته ی دندان می توان جهت بازسازی بهتر و طبیعی تر دندان بهره برد.

اهمیت دارد که به دندانپزشک مراجعه کنید تا او بتواند به شما راهنمایی‌های دقیق‌تری برای مراقبت از دندان شکسته کودکتان بدهد.این مراجعه باید زودهنگام و نزدیک به زمان ضربه باشد، زیرا چنانچه شکستگی باعث باز شدن عصب دندان (پالپ دندان) به محیط دهان شده باشد، زمان را نباید از دست داد چونکه سلولهای پالپی تا مدت زمان کوتاهی زنده باقی می مانند و با گذشت زمان درمان دندان پیچیده و مشکل خواهد شد.

پیام بگذارید