تناسب مسواک و خمیردندان با سن کودک

مسواک انگشتی

یک مراقب خوب از همان ابتدای نوزادی فرزندش باید به فکر سلامت او در آینده باشد. یکی از مهم ترین جنبه های سلامتی افراد، سلامت دهان و دندان می باشد. از سوی دیگر اصلی ترین ابزار برای گام نهادن به سوی داشتن این جنبه از سلامتی نیز، مسواک و خمیردندان هستند. اما نکته ای که خیلی از افراد به آن دقت نمی کنند موضوع تناسب مسواک و خمیردندان با سن کودک می باشد. بنابراین ما می خواهیم در این مقاله از سری مقالات وب سایت رایسادنت این موضوع را بطور کامل برای شما روشن کنیم.

0-3 سال: مسواک انگشتی یا مسواک نوزاد برای نوزادان

از نظر انتخاب مسواک، یکی از گزینه‌های خوب برای مسواک زدن برای این سنین، مسواک انگشتی است. در تصویر زیر می توانید یک مسواک انگشتی مخصوص نوزادان را مشاهده نمایید.

مسواک انگشتی
مسواک انگشتی

این مدل مسواک از سیلیکون ساخته شده و برای تمیز کردن لثه و دهان کودکان بسیار گزینه سهل‌الاستفاده و مناسب است.

نحوه استفاده از آن بسیار ساده است و تنها لازم است که آن را روی انگشت خود قرار دهید و به آرامی بر روی لثه‌ها و دندان‌های کودک دلبند خود بکشید.

حتی اگر نوزاد شما هیچ دندانی هم ندارد، باز هم استفاده از این مسواک خوب است. زیرا مسواک زدن می‌تواند در پیشگیری از رشد باکتری‌ قبل از نمایان شدن دندان‌های کودک مفید باشد.

از نکات مهمی که باید در رابطه با این مسواک در نظر بگیرید این است که بعد از هر بار استفاده، حتماً مسواک را تمیز کنید.

بعد از یک یا یک و نیم سالگی می توان از مسواک های مربوط به کودکان و نه مسواک انگشتی استفاده کرد.

درباره مسواک سنین 0-3 سال صحبت کردیم، حال ببینیم خمیردندان چه نکته خاصی دارد.

اولاً که لازم است بدانید در ابتدا یعنی زمانی که هنوز هیچ دندانی نروییده است، استفاده از خمیر دندان ضروری نیست، اما پس از رویش اولین دندان، از خمیر دندان به اندازه یک دانه برنج استفاده کنید. بعد از سه سالگی، می‌توانید از خمیر دندان به اندازه یک عدد نخود استفاده کنید.

3-5 سال: مسواک سایز کودک

تناسب مسواک و خمیردندان با سن

انتخاب مسواک مناسب برای کودکان 3 تا 5 سال با توجه به رشد آن‌ها در این دوره بسیار حیاتی است. برای بچه هایی که در این دوره سنی قرار دارند، مسواک‌هایی با سایز کوچکتر نسبت به مسواک‌های بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مسواک‌ها باید برس نرمی داشته باشند تا از آسیب به دندان‌ها و لثه حساس کودک جلوگیری شود. همچنین نظارت دقیق بر فرایند مسواک‌زدن از اهمیت بسیاری برخوردار است . در این سنین مسواک زدن بر عهده ی والدین است. راستی در این راستا پیشنهاد می کنیم، مطلب آموزش مسواک زدن به کودکان را مطالعه نمایید.

6 تا 9 سال: مسواک کودک یا مسواک برقی

در دوره‌ی 6 تا 9 سالگی، استفاده از مسواک برقی می‌تواند یک انتخاب مناسب برای ایجاد عادت‌های بهداشت دهانی سالم در کودکان باشد. البته که هیچ فرقی نمی کند از مسواک معمولی استفاده شود یا برقی، اما شاید مدل الکتریکی باعث هیجان زده کردن کودک شود. در این مرحله،  یعنی بعد از 7 سالگی کودکان عموماً به اندازه‌ی کافی بزرگ شده‌اند تا بتوانند از مسواک برقی به طور مستقل استفاده کنند. مسواک‌های برقی اغلب با ویژگی‌های جذابی همچون طراحی‌های جذاب و از همه مهم‌تر، قابلیت تنظیم سرعت و شدت، می‌آیند که کودکان را به تمرکز بیشتری در زمینه بهداشت دهانی تشویق کنند. علاوه بر این، اغلب مسواک‌های برقی دارای تایمرهای مخصوصی هستند که به کودک کمک می‌کند تا به مدت کافی و به درستی دندان‌های خود را مسواک بزند. این ابزارها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا عادت‌های بهداشتی صحیح را در زمینه دندان‌هایشان ایجاد کنند.

اما همچنین، آموزش مسواک زدن به کودکان بسیار حائز اهمیت است. در این رده‌سنی، کودکان باید حد اقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنند تا از ایجاد مشکلات دندانی جلوگیری شود. این آموزش می‌تواند شامل نحوه‌ی حرکات دست و مسواک زدن صحیح و استفاده از مقدار مناسب خمیردندان باشد. از طریق توجه به این موارد، کودکان می‌توانند عادت‌های بهداشتی صحیح را برای دندان‌های خود ایجاد کنند.

در این مطلب در رابطه با تناسب مسواک و خمیردندان با سن کودک توضیح دادیم، امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. همچنین مطالب زیر نیز می توانند کمک کننده باشند:

 

پیام بگذارید